Lets Play!

Game Design and the Everyday Life

3-D på TV:n, nu igen.

Resumé talar i dag om en revolutionerande teknik för att visa 3D på TV. Vad det handlar om är egentligen att Pepsi skall visa sina reklamfilmer uder Superbowl med denna nya 3d-teknik.

Tekniken är förhållandevis ny. Svartvit + färg och specialglasögon gör att man kan göra detta på en vanlig TV, till skillnad från polariserat ljus som är den vanligaste tekniken i dag, men som kräver specialprojektorer. Personligen tror jag inte att en ny teknik kan vara en räddning eller ett stort genombrott i reklamsammanhang. Visst, tekniken är ny, men effekten är densamma. Är det bara jag som kommer ihåg TV-piraterna i svensk TV för typ 20 år sedan? 3D på TV är ingen nyhet och det kommer inte att vara en nyhet förrän någon verkligen utnyttjar det på ett nytt sätt.

125 miljoner glasögon kommer att delas ut. Min stora fråga är hur de skall få folk att, när reklamen börjar, leta  fram specialglasögon och ta på sig dessa? Det skall i och för sig erkännas att jag inte vet så mycket om amerikaners inställning till reklam. Men tänk er att göra samma sak i sverige, med svenskars ganska negativa inställning till TV-reklam. De uppmanar tittaren att resa sig något från TV-soffan. De uppmanar till en aktivitet, men det finns en annan aktivitet som i den situationen  är enklare för de flesta: att sträcka sig efter TV-dosan och byta kanal! Ett utmärkt sätt att minska sina tittare!

Comments

Loading Facebook Comments ...

5 replies to 3-D på TV:n, nu igen.

  1. hemmingsson 2009-01-13 16:18

    Man byter inte kanal under superbowl.

  2. Jon 2009-01-13 18:01

    Det ligger nog något i det hemmingsson. Var också något jag funderade en del över innan jag skrev detta, men valde att utesluta. Kanske kan det vara räddningen. Min erfarenhet är att amerikanska reklampauser dessutom brukar vara ganska mycket kortare än svenska (desto fler istället) och ett kanalbyte innebär därmed större risk för att man missar en del av programmet.

  3. Peter Nordstrand 2009-01-14 2:04

    Superbowl är speciellt i reklamsammanhang. Det är inte ovanligt att företag lägger ner stora pengar på reklamfilmer som bara visas under detta evenemang och sedan aldrig mer. Det blir lite som tevereklamens svar på Chalmerskortegen och man kan lätt genomföra stunts som det där med 3D-glasögon, för folk sitter kvar framför teven eftersom de vet att reklamen är en del av underhållningen.

  4. Jon 2009-01-14 3:25

    Förra året hade jag en tanke om att skriva ett inlägg om Superbowl, eller egentligen om amerikansk idrottskultur i stort, fast jag tror aldrig att det blev av. Det är ganska intressant att se hur sporten anpassats till TV-formatet, med korta spelperioder och naturliga reklampauser. Reklam och Superbowl har ju alltid hängt tätt samman.

    Men låt oss hoppas att någon plockar upp på detta och använder tekniken på härligt genomtänkt sätt som revolutionerar TV-tittandet i framtiden. Det börjar bli dags att göra något mer av dumburken, och jag har sett tillräckligt mycket Star Trek för att uppskatta nya uppfinningar! Men jag vill ha nya upplevelser också. Stoppa in det i datorspelandet till exempel, där det kan påverka själva aktiviteten. First Person Shooters har stagnerat ganska mycket, lite äkta djupkänsla i bilden kanske skulle kunna påverka hur spelet spelas?

    Och visst, vi måste ju ge dem att de lyckats någonstans. Tokiga reklamstunts i Superbowl ger ju effekt. Vi sitter ju här och diskuterar det just nu till exempel.

  5. 3D igen, någon har lyssnat : Medspel 2009-01-26 22:20

    […] er som läste mitt inlägg om 3D-reklamen som skall visas under superbowl där jag dizzade Resumés ganska gammelmodiga syn på teknikens under som frälsare så kommer här […]

Leave a comment